09-7416199


הפטיש 11, הוד השרון

צחי שוחט סיפו

שיטת עגור לבן טיבטית (Pak Hok Pai)

בתרבויות המזרח העגור הלבן מסמל איכויות רבות, כגון – חכמה, אורך רוח, נאמנות, יציבות, שקט פנימי, אצילות ואריכות ימים.
שיטת קונג פו עגור לבן הטיבטית – Pak Hok Pai, שואבת השראה ממאפיינים אלו ומגישת הלחימה של העגור. היא התפתחה כאסכולה שלמה לאורך מאות השנים, מניסיונם של נזירים טיבטים לוחמים שעסקו גם בלחימה וגם בהתפתחות רוחנית על פי הבודהיזם הטיבטי הטנטרי ומניסיונם של אומני הלחימה הסינים שלמדו אותה.
היא נחשבת לשיטה שלמה וכוללת במרכיביה אגרופים ארוכים – המהווים את בסיס והעיקר, אגרופים קצרים לטווח קצר, מכות מרפקים, עמידות יציבות, תבניות תזוזה והתחמקות, בעיטות גבוהות, בעיטות נמוכות, מכות יד פתוחה, בריחים, הורדות לקרקע, אלמנטים מהאבקות מונגולית, תבנית רכה וייחודית (הדומה במאפייניה לטאי צ'י צ'ואן) – יד הכותנה העוטפת את המחט – Min Lui Chum Sau , סדרות צ'י קונג ומדיטציה.

 Pak Hok Pai היא שיטת לחימה שנדרשים זמן, עבודה רבה וסבלנות על מנת להיות בה מיומן. הטכניקות הארוכות והזורמות שמייחדות אותה, דורשות מחשבה חופשית מצד אחד וחדה מצד שני.
תלמיד המתאמן בשיטה מפתח כוח עוצמתי הנובע משימוש מלא של המותן, שמצידה אוספת כוח מהרגליים ומוציאה אותו בחוזקה דרך הידיים. כח מתפרץ, זרימה, תנועת גוף מלאה – כל אלו מביאים לכך שמכותיו של לוחם עגור לבן, הרסניות וקשות לעצירה.
בגישתה הייחודית, שיטת עגור לבן אינה מדגישה הגנות. במקומן היא מלמדת טכניקות רבות של התחמקות ובמקרה הצורך שימוש באגרופים כהגנה תוך כדי התקפה נוספת. יכולת  גבוהה זו יוצרת חיסכון בזמן ואנרגיה ומצריכה אומץ לב רב מצד הלוחם. 

בעגור לבן יש שלוש אמירות המאפיינות אותה:
1. "היכן שיש תנועה יש כוח טבעי" – כלומר,  כוח אמתי מגיע מהאינרציה שבתנועה הזורמת והמתמדת של הגוף, והידיים רק מצטרפות אליו. הן כמו שרשרת המחוברת לגוף ונעה רק כאשר הוא נע.
2. "הגוף הולך, המכה באה" – כלומר, כשלוחם עגור לבן מותקף, הגוף שלו "הולך" מהגוף של המתקיף והמכות "באות" אליו. בעגור לבן ההגנה היא התחמקות והשאיפה היא להתחמק ובמקביל להכות בעוצמה. 
3. "יד אחת משקרת ויד אחת אומרת את האמת" – אמירה זו מסכמת את שתי הקודמות. היא מראה שבזרימה ובתנועה מתמדת, היריב אינו יודע איזו יד תפגע בו. הוא יתייחס ויגן מפני יד אחת, בעוד השנייה תפגע בו בעוצמה, במקום לא צפוי.

תכני לימוד בשיטה
אגרופים – Kune – ארוכים וקצרים.
בעיטות – Tek Toi – גבוהות ונמוכות.
עמידות והליכות – Bo Fat – לבניית בסיס חזק, ליציבה ולתנועה.   
Kam Na – אחיזות ובריחים.
Sam Sing – תרגולים לחישול הגוף.
צ'י קונג (קשה, רך) – Hei Kung – תרגילים נשימה להנעת האנרגיה בגוף לשמירה על בריאותו וחיזוקו.
מדיטציה –Ta Cho  – התבוננות פנימית אל הגוף והנפש. 
תבניות בסיסיות – Luk Lik Kune – לבניית, טכניקה נכונה, כוח וקואורדינציה.
תבניות מתקדמות – Tou Louאיגרוף הכוכב הנופל (Lau Sing Kune), איגרוף מעוף העגור (Fei Hok Kune), איגרוף פרח השיזף (Mui Fa Kune), איגרוף שרשרת הברזל (Tit Lin Kune), איגרוף חמש החיות (Ng Yen Kune), איגרוף זריחת השמיים (Tin Gong Kune), איגרוף שומר הבודהא (Low Horn Kune), איגרוף שמונת בני האלמוות (Ba Sin Kune) וכו'.
כלי נשק סיניים מקל ארוך (Kwan), חנית (Chiang), חרב רחבה (Darn Dow), חרב פיפיות (Gim), חרב גנרל קוואן (Kwan Dow), חרבות פרפר (Wu Dip Dow), חותך רגלי סוסים (Cha Ma Dow) וכו'.
סגנון טיבטי רך (כטאי צ'י צ'ואן) – יד הכותנה העוטפת את המחט (Min Loi Chum Sau) – סגנון לחימה רך ופנימי, הוא משלים את הצד הקשה יותר של השיטה.

לוחם עגור לבן 

לוחם עגור לבן אינו משתמש בכח בכדי לגבור על כח המופנה כלפיו. הוא יודע להתחמק ללא הרף מיריבו ולשמור אותו רחוק ממנו. כאשר היריב מכה, לוחם עגור לבן יחמוק בזריזות מקו ההתקפה, יכה את התקפותיו כך שזה לא יוכל להשלימן. על ידי כך מתערער שיווי משקלו הפיזי והנפשי של יריבו וזה נותר חשוף למכותיה ההרסניות של השיטה, אשר פוגעות בו במקומות החיוניים ומשבשות את זרימת הכח אליהם. ניתן לתאר זאת כמו מתקפת מטאורים על היריב, המגיעות בכיוונים רבים שאינם צפויים. לוחם עגור לבן צריך לדעת כי הוא יכול לגבור על יריבו, ואפילו במכה הרסנית אחת.

מסלול הלימודים
כאשר תלמיד מתחיל ללמוד את שיטת עגור לבן, הוא לומד באופן מסורתי ובהדרגה את הבסיס עם דגש על הטכניקה נכונה, חיזוקה והטמעתה. הוא מפתח ביטחון ביכולתו הגופנית והמנטאלית, הן בעבודה עצמית ובהן בתרגולי זוגות – הגנה עצמית. לאחר לימוד הבסיס התלמיד המתחיל עולה לשלב הביניים בו הוא מתקדם ללימוד תבניות ידיים מורכבות יותר, המשכללות את הקואורדינציה שלו והיכולת הטכנית והמחשבתית. הוא לומד גם את השימוש בכלי נשק – מקל וחנית ומשתכלל ביכולת ההגנה העצמית והלחימה החופשית, עד קרבות מלאים. תלמידים העולים לשלב מתקדמים, לומדים תבניות המשכללות את הכוח הפנימי והחיצוני ומגוון רחב מאוד של טכניקות תנועת רגליים המשפרות את יכולת ההתחמקות. תלמיד המגיע לשלב הבכיר, לומד את התבניות הייחודיות המשלבות תנועת רגליים מורכבת, עם אגרופים בסיסיים ומדגישות עוד יותר את הרעיון המרכזי בשיטה – לזוז ולתקוף.
לתלמידים משלב הביניים ומעלה מומלץ ללמוד גם את הMin Loi Chum Sau –  (הטאי צ'י של אסכולת עגור לבן), על מנת לקבל את הצד הרך והפנימי של האומנות ובכך להשלים עצמם כאומני לחימה וכבני אדם המטפחים עצמם. 

אסכולת עגור לבן נותנת מענה רחב, ומגוון אפשרויות בפני אדם הרוצה לטפח עצמו דרך אומנות לחימה. מתוך כך ניתן לראות כי האימונים אצלנו מתאימים לנשים וגברים הרוצים להתחזק ולתת לעצמם יכולות הגנה עצמית, כלים להתמודדות בחיים, אורח חיים בריא ועיסוק ממלא ומעשיר. 

את אימוני הקונג פו בשיטת עגור לבן ניתן להתחיל בגיל 9.

אימוני מתחילים בימי א' וה' בשעה 18:30-20:00. התקשרו לפרטים 09-7416199