09-7416199


הפטיש 11, הוד השרון

צחי שוחט סיפו

אומנות יד הכותנה העוטפת את המחט

 

טאי צ'י –  יד הכותנה שבתוכה את המחט

Min Loi Chum Sau – היהלום של אסכולת עגור לבן הטיבטית – Pak Hok Pai.

כאומנות טיבטית שנוצרה על ידי הנזיר או-דאט-טו, אומנות זו מקבילה לאומנות הטאי צ'י צ'ואן הסינית. מלבד היותה אומנות לחימה במקורה, היא תורמת לאיזון פנימי, רכות תנועתית, זרימת הצ'י בגוף, חיוניות, מחשבה צלולה ותפקוד אופטימלי בחיי היומיום. 

יד הכותנה שבתוכה את המחט
שמה של האומנות מרמז על הרעיון המהותי שבה – רכות של כותנה כלפי חוץ עם עוצמה וחדות של מחט מבפנים. זו הערמומיות ותחכום שבה – המתבונן בה מהצד לא יכול לראות את המחט שברכות התנועתית, אין הוא יכול לדעת היכן חודה בתוך המעטפת הרכה. מבחינה מעשית, רעיון זה מתבטא בכך שאומנות זו משלבת יכולת לחימה עוצמתית לצד טיפוח בריאות פיזית ונפשית. יש בה את יין הרך, לצד היאנג הקשה והם נעים בה בהרמוניה מוחלטת ומרכיבים את הטאי צ'י השלם.

הרכות –
הרכות שבאומנות באה לידי ביטוי באופן התרגול – הוא  רך, ללא מתח ומשוחרר. התנועות מעגליות, זורמות, מולידות זו את זו ומשתלבות זו בזו. תרגול ממושך באומנות מביא לכך שהגוף נע מעצמו והמחשבה רק מתבוננת בו. יש אמירה המתארת רעיון זה – בהתחלה המחשבה מובילה את הגוף, אחר כך הנשימה מובילה את הגוף ולבסוף הצ'י (התנועה הטבעית) מוביל את הגוף. רכות הגוף מאפשרת לו לנוע בחופשיות ולהגיע לדיוק טכני עדין שמאפשר שליטה נוחה בפעולת הגוף.

החוזק –
החוזק והעוצמה באומנות מתבטאים בשני אופנים – הפיזי והתודעתי:
בצד הפיזי, ישנו התרגול הרך והאיטי. אופן תרגול זה מאפשר לתאי השריר הפנימיים-האדומים לעבוד, בניגוד לפעולות היומיומיות המהירות, המגייסות לפעולה את תאי השריר החיצוניים-הלבנים. כך יוצא שביומיום השימוש בתאי השריר הפנימיים אינו שכיח. כלומר שאנו לא מנצלים את מלוא תאי השרירים שלנו והם אף מתנוונים עם הגיל.  
בצד התודעתי, התרגול האיטי מאפשר לאמן את המוח בטכניקות מורכבות המתורגלות מספר רב של פעמים. תרגול שכזה, מחזק את המחשבה, את הרצון ואת הכוונה – התודעה. אימון התודעה הוא חלק חשוב באומנות הטאי צ'י ומונע התנוונות המוח והזכרון.

הנשימה –
תרגול האומנות מלווה בנשימה מודעת המתלווה לכל פעולה טכנית של הגוף. שילוב המחשבה הטכנית, הגוף והנשימה הם הבסיס ללימוד ולהתפתחות בה. נשימה המוזרמת בגוף באופן מודע יוצרת אפקט של צ'י קונג המביא לחיזוק הגוף, למודעות אליו ומשפרת את תפקודו הכללי. 

לחימה –
באומנות הטאי צ'י הוא אין שימוש בכוח כנגד כח, אלא השתלבות עם הכוח המגיע, תוך יכולת להסיט את מסלולו ללא מתח. בתרגול הלחימה מתרגלים את האומנות עם עוצמה, מהירות והוצאת כח מתפרץ – פה ג'ין. בנוסף קיימים תרגולים ייעודיים ללחימה כגון – ידיים דביקות (צ'י סאו), ידיים דוחפות (טוי סאו) ומתודות להתחמקות ולתנועה קרבית.
אומנות יד הכותנה שבתוכה מחט, עשירה בתפיסות ונעילות (Kam-Na), הורדות לקרקע, וריתוקים. חוכמתה של האומנות בלחימה, היא היכולת להפיק כמה שיותר כוח עם כמה שפחות מאמץ. הן בתנועה והן בהוצאת כוח, הלוחם נדרש לדעת להפעיל את הגוף ביעילות מרבית, כך שאלו נעשים כמעט מעצמם. הפן הלוחמני של האומנות נלמד במרכז עגור לבן בהתאמה לרצון התלמיד\ה.

פילוסופיה –
את לימוד אומנות הטאי צ'י יש להשלים עם לימוד הרעיונות הפילוסופיים עליהם היא נשענת ובראשם היין והיאנג, הדאו (דרך הטבע), חמשת היסודות, וו-ג'י (האין סוף המוחלט). אלו הם רעיונות פילוסופיים המתלווים לאומנות והבנתם בתודעה ובגוף, מביאה להעמקה בהבנתה. לתלמיד והתלמידה המעמיקים, הם משתלבים בתנועה הגופנית, בתנועה האנרגטית ובגישה הנפשית לתרגול.

שיעורי הטאי מתקיימים בימי א' 20:00-21:30 (מתקדמים) וג' 20:00-21:15. אתם מוזמנים לשיעור ניסיון ללא תשלום.

לפרטים נוספים התקשרו 09-7416199 או השאירו פרטיכם למטה.