09-7416199


הפטיש 11, הוד השרון

צחי שוחט סיפו

תמורות הטאי צ'י

לאומנות הטאי צ'י תמורות רבות מלבד היותה אומנות לחימה וזו אחת הסיבות לפופולריות שלה. מרבית המתרגלים אותה עושים זאת לשם הבריאות והטיפוח העצמי. אם כך, למה היא תורמת:

  • שחרור והקלה במתחים: אומנות הטאי צ'י מתורגלת באופן איטי ורך המאפשר לגוף לנוע ולהתנהל, ללא מתחים או לחליפין למתרגל להתבונן עליהם ולשחרר אותם באמצעות הנשימה והמודעות. בזמן התרגול, השרירים, הגידים, הרצועות והמפרקים שוהים בנינוחות נעימה המאפשרת פשוט להירגע. 
  • חיבור בין – מחשבה, גוף ונשימה: מחשבה המביאה לפעולה גופנית ונשימה התומכת בשתיהן. זהו יסוד ראשוני התרגול טאי צ'י המביא להרמוניה כללית, לזרימה, לעוצמה ולבריאות גופנית ומנטלית.

·         איזון: חולי על פי הרפואי הסינית הוא תוצאה של יציאה מאיזון של היין והיאנג – מרכיבי הטאי צ'י. תרגול האומנות מביא לאיזון פנימי, פיזי ומנטאלי, התורם לאיזון האנרגטי, לשלווה, לשקט ובריאות.

·         הנעה של הצ'י (אנרגיית החיים): שני הסעיפים הקודמים מביאים להנעה פנימית של הצ'י במרידיאנים (תעלות האנרגיה), הדם והחמצן בגוף. חולי על פי הרפואה הסינית הוא ביטוי של זרימה לא נכונה של הצ'י בגוף. תרגול האומנות מביא לזרימה הרמונית אשר שומרת על בריאות תקינה ואף מרפאת.

·         חיזוק ועוצמה גופניים ומנטליים: תרגול גופני איטי החוזר על עצמנו מספר פעמים רב, מביא לחיזוק תאי השריר הלבנים בהם אנו פחות משתמשים במהלך היומיום. שהייה בתנועה ממושכת ואיטית מביאה לדחיסות עצמות הרגליים וחיזוקן. תרגול איטי ממושך מביא לחיזוק וחידוד המחשבה והכוונה. כל אלו יחד עם זרימה פנימית בריאה מביאים לחיזוק כללי של הגוף נפש, לחיוניות ולתחושת עוצמת חיים.

·         מודעות עצמית: התרגול האיטי, הרכות, הנשימה, המחשבה והשהייה בתרגול לאורך זמן, מאפשרים התפתחות התודעה המתבוננת על העצמי – גוף ונפש. מתפתחת רגישות, לגוף ולנפש, לתנועה, למבנה, לתחושות, לרגשות ולמרחב.

·         פילוסופיה להתנהלות נכונה: באמצעות תרגול הטאי צ'י, עם לימוד הפילוסופיה שממנה היא צמחה, מעמיקים לתוך האינטראקציה שבין היין והיאנג, הנקבי והזכרי, המקבל והנותן. לומדים כיצד לחיות על פי רעיון האיזון, באופן האופטימלי והנכון.  

אומנות הטאי צ'י היא דרך להתנהלות בריאה ואופטימלית בחיים. על ידי תרגול מתמשך ניתן להטמיע את עקרונותיה בגוף ובנפש. ניתן למצוא בה רבדים שונים של תרגול ותמורותיו ולהתפתח בה באופן רחב המביא לחיים עשירים, מלאים, חיוניים ושמחים.

אלו המעוניינים בה כאומנות לחימה ימצאו בה שילוב של רכות ועוצמה, תחכום, גיוון ופרקטיקה יעילה להגנה עצמית. שליטה בה היא יכולת לחימה "עילאית" – כזו שאינה דורשת מאמץ רב ומביאה ליעילות מקסימלית.